O JÓGE A JEJ PROSPEŠNOSTI
ETICKÉ PRINCÍPY JOGY
Jama sú etické princípy, ktoré nám ukazujú negatívne stránky našej osobnosti, je to skrotenie zmyslov - uvádza sa päť zdržanlivostí, morálnych obmedzení :
ahinsa - neubližovanie, nenásilie
satja - pravdivosť, pravdovravnosť
astéja - nekradnutie, čestnosť
brahmačarja - zdržanlivosť
aparigraha - nehromadenie
Nijama sú etické princípy, ktoré nám ukazujú pozitívne stránky našej osobnosti, je to očistenie našich vnútorných schopností - uvádza sa tiež päť doporučení, príkazov :
sauča - čistota tela aj mysle
santóša - spokojnosť
tapas - sebadisciplína
svadhjája - sebapoznanie
Íšvara pranidhána - nájdenie vyššieho životného zmyslu
Pre ľahšie oboznámenie sa s pravidlami a zásadami jogy uvádzame stručný opis dvoch princípov Jama.
Ahinsa je nenásilie v myšlienkach, slovách aj činoch. Nemá sa však pod ňou rozumieť pasivita. Túto myšlienku doviedol k dokonalosti veľký syn Indie - Gándhí, zvaný Mahátma, čiže veľký duch. Jóga tvrdí, že kto ubližuje druhým, ubližuje v konečnom dôsledku sebe. Ahinsu pri jógových cvičeniach prakticky využijeme tak, že sa snažíme byť k už slabým signálom - odozvám svojho tela tak vnímaví, aby sme si zbytočným, prehnaným úsilím pri cvičení neublížili.
Satja - pravdivosť veľmi pomáha pri jógovom napredovaní, pre napredovanie je potrebná pravdovravnosť, ale musíme si uvedomiť aj hovorenie poloprávd je brzdou v napredovaní. Preto sa hovoreniu poloprávd musíme vyhnúť, čo vôbec nebude jednoduché a ľahké, pretože s polopravdami žijeme celý život. V cvičení pravdivosti začneme tým, že budeme pravdiví najprv sami k sebe. Znovu prehodnotíme svoje predstavy o sebe a svojom okolí, zhodnotíme svoje skutočné schopnosti, opakované neúspechy, nepochopenie druhými, neuznanie talentu, nevydarené či naopak dokonalé manželstvo. Prebudenie z takýchto a podobných lží býva často bolestné, ale je to jediná cesta, ako aktívne pracovať na vlastnom vývoji. Až keď sami zvládneme pravdivosť a pravdovravnosť, môžeme začať s pravdivosťou aj voči druhým, stále však máme na pamäti minule spomenutý etický princíp: neubližovanie - Ahinsu. Trvalé rozpory medzi pravdou a lžou vytvárajú napätie a disharmóniu, vyčerpávajú a nakoniec spôsobia ochorenie ako jednotlivca, tak aj rodiny či spoločnosti (s prejavmi nedôvery a túžby sa z takejto spoločnosti vymaniť). Tento stav vedie k rozpadu rodín, spoločenstiev aj štátov. Túto skutočnosť môžu zmeniť iba tí, ktorí v čele skupiny, spoločnosti, štátu či rodiny žijú viditeľne čistý, nasledovaniahodný život.
Satju, čiže pravdivosť cvičíme tak, že sa snažíme (najlepšie večer, v pokoji) spätne si premietnuť uplynulý deň a uvedomiť si, kedy sme sa pravdy držali a kedy sa nám to nedarilo, aj aké pohnútky nás k tomu viedli. Ak si to pravidelným cvičením osvojíme, zistíme, že jasnejšie vnímame, kedy sa naša myseľ drží pravdy, dokážeme lepšie kontrolovať svoju reč a tak sa hneď v zárodku môžeme vyhnúť nepravdám.
Ak vás tieto etické princípy jógy zaujali, doporučuje sa zadovážiť si staroindický epos Bhagavadgítu (spev Vznešeného); niekoľkokrát vyšiel aj v slovenčine.